FAQ/veelgestelde vragen



Alle vragen over gezonde voeding, afvallen/aankomen, emotie eten, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en preventief gezond oud worden zijn hier welkom 🙂. Mail je vraag naar: info@beapols.nl.

Is koolhydraat arm eten een must om af te vallen?

Nee, het is vooral erg populair omdat je snel afvalt hierdoor. Is het ook gezond? Vaak niet. Te snel gewichtsverlies zorgt ook voor minder vitamines en mineralen. En de kans is groot dat je, eenmaal op gewicht, al die koolhydraten zo gemist hebt dat ze weer in grote hoeveelheden gaat eten. Koolhydraten zijn noodzakelijke bouwstoffen voor je lichaam.  Deze kun je niet blijvend schrappen. Ik leer je om de juiste koolhydraten te eten zodat je op een gezonde manier afvalt. Bij diabetes type 2 wordt er wel koolhydraat arm gegeten om van de medicatie af te komen. Daarna kunnen weer wat meer koolhydraten gegeten worden.

Ik heb overgewicht, hoe kan ik starten met afvallen? Ik heb al zoveel geprobeerd en niets werkt op de lange termijn. 

Afvallen is een goed idee als je overgewicht/obesitas hebt. Het lijkt zo simpel maar in de praktijk is dit niet zo simpel. Zie het maar vol te houden?! Dat is vaak moeilijk. Veel diëten en afslankmethodes staan ver van je huidige eetpatroon af. Je past dan tijdelijk je eetpatroon aan en zodra je op gewicht bent val je weer terug in je oude patroon. Herkenbaar? Voor mij wel, zo deed ik dit ook jarenlang. Mijn advies aan jou is om de tijd te nemen voor verandering. In mijn methode werk ik met een stappenplan. Elke week 1 stap erbij. Zo voorkom je dat het teveel wordt. Overdrijf niet. Twee kilo (of meer) per week afvallen is niet reëel. Beter kun je gaan voor 1 of 2 kilo gewichtsverlies per maand. Trap niet in de verkooppraatjes van maaltijdvervangers of strenge diëten, normaal eten is veel beter vol te houden op de lange termijn. En heb je hierbij hulp nodig? Laat mij je dan coachen!

Wat is je advies ten aanzien van alcohol?

Alcohol is (hoe lekker het ook kan smaken) gif voor je lichaam. Je lever moet hard werken om dit gif af te breken. Ben je supergezond, jong, gebruik je geen medicijnen, dan kun je je lever wel eens aan het werk zetten door eens een glas alcohol te drinken. Maak er geen dagelijkse gewoonte van. Houd je lever zo gezond mogelijk. Alcohol geeft snel een opeenhoping van afvalstoffen in je darmen. Dit is een reden om je weerstand te verlagen. Je weerstand wordt voornamelijk in je buik bepaald.

Ik drink nooit water, moet dat nu echt?

Ja dat is heel verstandig. Hoe minder afvalstoffen in je lichaam, hoe hoger je weerstand wordt. Zie hierboven ook over je weerstand. Afvalstoffen binden zich niet aan koffie maar uitsluitend aan water. Ons lichaam zit heel slim in elkaar maar nog niet zo slim dat we koffie kunnen scheiden in koffieprut en water. Dus drink maar gewoon water. Je kunt natuurlijk je water opvrolijken met wat takjes verse munt, frambozen, limoen of citroenschijfjes of wat komkommerplakjes. Meer tips staan in de e-learning.

Wat is je weerstand?

Je weerstand is niet te meten en ongrijpbaar. Wat we wel weten over je weerstand, is dat hij verlaagt door stress, medicijn-, tabak-, drugs- en alcoholgebruik.  Bewerkte voeding (uit pakjes, zakjes en kant en klare producten) bevatten meer toevoegingen dan een aardappel en een stronk broccoli. Deze kunnen je weerstand ook verlagen. Vandaar dus mijn dringend advies om gezond te gaan eten.

 

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten